Innowacja pedagogiczna "OK zeszyt"
rok szkolny 2024/2025
rok szkolny 2024/2025
CELE INNOWACJI:
Cele ogólne:
Cele szczegółowe:
OPIS (wskazanie na czym polega nowatorstwo)
OK zeszyt to wyjątkowy zeszyt, będący znakomitym narzędziem oceniania kształtującego. Jest to to forma współpracy pomiędzy uczniem i nauczycielem, w której uczeń monitoruje swój proces uczenia się, zaś nauczyciel wykorzystuje ocenianie kształtujące do skutecznego nauczania. Zeszyt wykorzystuje zasady oceniania kształtującego w nauczaniu i uczeniu oraz służy do monitorowania własnego procesu uczenia się. To zeszyt, dzięki któremu uczeń wie, czego i dlaczego będzie się uczył.
Dzięki stałym elementom zawartym w zeszycie, takim jak podanie celu lekcji i kryteriów sukcesu (NaCoBeZU = Na Co Będę Zwracać Uwagę) porządkuje wiadomości, treści kształcenia.
Jest obrazem współpracy ucznia z nauczycielem – nauczyciel wskazuje, co powinno w zeszycie się znaleźć; uczeń decyduje, w jaki sposób zanotuje potrzebne informacje (tworzy również mapy myśli i własnoręczne, spersonalizowane notatki, co decydująco wpływa na samodzielność i poczucie sprawczości).
Samoocena i refleksja ucznia pozwala mu samodzielnie zweryfikować swoje umiejętności i zaplanować dalszą naukę. Ocena koleżeńska jest ważnym elementem tutoringu rówieśniczego, skłania do brania odpowiedzialności za swoje działania i wpływa na proces uczenia się.
Element informacji zwrotnej jest dla ucznia źródłem wiedzy o mocnych stronach wykonanych działań, ale wskazuje również elementy wymagające poprawy i wskazuje sposoby tej poprawy.
OK zeszyt to dla ucznia narzędzie pomagające w uczeniu się, uczące zapisywania użytecznych refleksji oraz śledzenia własnego procesu uczenia się. W nauczaniu duży nacisk kładzie się na eksponowanie mocnych stron ucznia i regularne wzmocnienia motywacyjne.
W związku z ocenianiem prac uczniowskich oceną kształtującą (w formie informacji zwrotnej nauczyciela, oceny koleżeńskiej, samooceny i refleksji), uczniowie dużo rzadziej są oceniani sumująco, co wpływa motywująco na proces uczenia się na własnych błędach i nawyk ich korygowania.
Dla nauczyciela – to pomoc w kontrolowaniu i monitorowaniu pracy uczniów, przydatna w planowaniu nauczania. Dzięki OK zeszytowi również rodzicom łatwiej wspierać naukę dziecka.
Wspomagająco przy zeszycie OK. stosuje się kostki SUS, metodniki OK, kolorowe światła oraz kolorystyczne wyróżnienia określonych treści.
PRZEWIDYWANE EFEKTY
EWALUACJA
Ewaluacja pozwoli ustalić czy zeszyt OK jest dla uczniów:
Narzędzia ewaluacji: