Innowacja pedagogiczna "OK zeszyt"

rok szkolny 2024/2025

CELE  INNOWACJI:

Cele ogólne:

  • wspieranie uczniów w uczeniu się stosując elementy oceniania kształtującego w pracy na lekcji,
  • usprawnienie procesu uczenia się ucznia,
  • uświadomienie uczniom celowości działań lekcyjnych.

Cele szczegółowe:

  • wprowadzanie elementów oceniania kształtującego: cele lekcji, kryteria sukcesu, jasna informacja zwrotna w formie oceny kształtującej nauczyciela, oceny koleżeńskiej, samooceny, refleksji uczniowskiej i różnorodnych form bieżącej IZ,
  • eksponowanie mocnych stron ucznia i regularne wzmocnienia motywacyjne,
  • większe zaangażowanie uczniów w pracę lekcyjną,
  • wprowadzenie poczucia odpowiedzialności za własne uczenie się,
  • rozwijanie umiejętności współdziałania, dokonywania samooceny i oceny koleżeńskiej,
  • aktywizowanie uczniów do podejmowania samodzielnych decyzji i działań,
  • rozwijanie kreatywności ucznia,
  • motywowanie uczniów do nauki „dla siebie”, a nie dla ocen i wyników poprzez zredukowanie klasycznego oceniania szczególnie w kl. I-III.

 

OPIS (wskazanie na czym polega nowatorstwo)

OK zeszyt to wyjątkowy zeszyt, będący znakomitym narzędziem oceniania kształtującego. Jest to to forma współpracy pomiędzy uczniem i nauczycielem, w której uczeń monitoruje swój proces uczenia się, zaś nauczyciel wykorzystuje ocenianie kształtujące do skutecznego nauczania. Zeszyt wykorzystuje zasady oceniania kształtującego w nauczaniu i uczeniu oraz służy do monitorowania własnego procesu uczenia się.  To zeszyt, dzięki któremu uczeń wie, czego i dlaczego będzie się uczył.


           Dzięki stałym elementom zawartym w zeszycie, takim jak podanie celu lekcji i kryteriów sukcesu (NaCoBeZU = Na Co Będę Zwracać Uwagę) porządkuje wiadomości, treści kształcenia.


           Jest obrazem współpracy ucznia z nauczycielem – nauczyciel wskazuje, co powinno w zeszycie się znaleźć; uczeń decyduje, w jaki sposób zanotuje potrzebne informacje (tworzy również mapy myśli i własnoręczne, spersonalizowane notatki, co decydująco wpływa na samodzielność i poczucie sprawczości).

Samoocena i refleksja ucznia pozwala mu samodzielnie zweryfikować swoje umiejętności i zaplanować dalszą naukę. Ocena koleżeńska jest ważnym elementem tutoringu rówieśniczego, skłania do brania odpowiedzialności za swoje działania i wpływa na proces uczenia się.

Element informacji zwrotnej jest dla ucznia źródłem wiedzy o mocnych stronach wykonanych działań, ale wskazuje również elementy wymagające poprawy i wskazuje sposoby tej poprawy.

           OK zeszyt to dla ucznia narzędzie pomagające w uczeniu się, uczące zapisywania użytecznych refleksji oraz śledzenia własnego procesu uczenia się. W nauczaniu duży nacisk kładzie się na eksponowanie mocnych stron ucznia i regularne wzmocnienia motywacyjne.

           W związku z ocenianiem prac uczniowskich oceną kształtującą (w formie informacji zwrotnej nauczyciela, oceny koleżeńskiej, samooceny i refleksji), uczniowie dużo rzadziej są oceniani sumująco, co wpływa motywująco na proces uczenia się na własnych błędach i nawyk ich korygowania.

           Dla nauczyciela – to pomoc w kontrolowaniu i monitorowaniu pracy uczniów, przydatna w planowaniu nauczania. Dzięki OK zeszytowi również rodzicom łatwiej wspierać naukę dziecka.

          Wspomagająco przy zeszycie OK. stosuje się kostki SUS, metodniki OK, kolorowe światła oraz kolorystyczne wyróżnienia określonych treści.

PRZEWIDYWANE  EFEKTY

  1. Uczeń angażuje się w proces uczenia się i rozbudza motywację dzięki znajomości stawianych przed nim celów, kryteriów, informacji zwrotnych oraz poznanych sposobów nauki (np. samodzielne tworzenie notatek).
  2. Wyrabia nawyk samooceny i kształtowania potrzeby doskonalenia się.
  3. Uczeń staje się odpowiedzialny za własny proces uczenia się.
  4. Uzyskuje lepsze wyniki dzięki korygowaniu własnych błędów.
  5. Uczeń widzi swoje postępy w nauce.
  6. Wzrasta samodzielność i poczucie sprawczości ucznia.
  7. Uczeń potrafi wyznaczać sobie cele edukacyjne i je realizuje.
  8. Zna swoje mocne strony i potrafi je wykorzystać w pracy.
  9. Rodzice potrafią wspierać dziecko i doceniać jego postępy.
  10. Nauczyciel staje się partnerem ucznia w jego procesie uczenia się.

 

EWALUACJA


       Ewaluacja pozwoli ustalić czy zeszyt OK jest dla uczniów:

  • atrakcyjnym narzędziem,
  • zachęca ich do aktywnego uczenia się,
  • porządkowania informacji,
  • pomaga w nauce,
  • wzbudza ciekawość poznawczą,
  • otwiera na tutoring rówieśniczy,
  • czy wyposaża uczniów w wiadomości i umiejętności.

Narzędzia ewaluacji:

  • monitoring prowadzonych zeszytów,
  • informacja zwrotna w zeszytach,
  • rozmowa z uczniami na temat użyteczności zeszytu OK,
  • samoocena oraz refleksja uczniów,
  • ankieta skierowana do uczniów,
  • rozmowa i dyskusja z rodzicami.