Innowacja pedagogiczna "Matematyka i las"
23.06.2024
23.06.2024
INNOWACJA PEDAGOGICZNA programowo-metodyczna
Autor: Jarosław Kowalczyk
Temat innowacji:
Matematyka i las
Przedmiot: Matematyka z elementami przyrody i biologii
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji byli zainteresowani uczniowie starszych klas VI i VIII
Celem innowacji było nabycie wiedzy teoretycznej i praktycznej która może być pomocna dla osób zajmujących się lasem i wykorzystujących drewno w gospodarstwie domowym. Zajęcia uwzględniały specyfikę regionu, gdzie dominują lasy prywatne i większość uczniów będzie się w przyszłości opiekowała swoim lasem a niektórzy z nich mają już pewne doświadczenie.
W programie zostały uwzględnione zagadnienia matematyczne, które służą do praktycznych obliczeń, częściowo wykraczające poza program nauczania. Poprzez konkretne przykłady obliczeń uczniowie mogli uzmysłowić sobie, że matematyka jest ściśle związana z życiem codziennym , z praktyką i jest przydatna w różnych sytuacjach. Matematyka służyła do opisania wiedzy przyrodniczej. Przyroda stanowiła podstawę do obliczeń. Ćwiczenia rozwijały umiejętność logicznego myślenia, wymagały rozwiazywania problemów i pewnej samodzielności.
Dzięki zastosowaniu różnorodnych metod i narzędzi edukacyjnych, innowacja ta stara się również zwiększyć motywację i zaangażowanie uczniów w naukę matematyki. Duża wartość praktyczna sprawiłą, że nauka może stać się atrakcyjniejsza i bardziej interesująca dla młodych uczniów.
Innowacja pedagogiczna opisana powyżej ma na celu nie tylko poszerzenie wiedzy matematycznej i przyrodniczej uczniów, ale także zachęcenie ich do stosowania matematyki w sposób kreatywny i praktyczny.
Opis innowacji
I .Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja ,,Matematyka i las'' przekazuje wiedzę praktyczną dotyczącą wykorzystania drewna, gospodarki leśnej i ochrony przyrody. W okolicy jest dużo lasów prywatnych, prawie każdy mieszkaniec posiada swój las i zajmuje się pozyskaniem drewna, przechowuje je lub przetwarza.
Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie dostępnych przyrządów do badania właściwości drewna,
-obliczanie objętości drewna
- zapoznanie z zasadami przechowywania drewna
-wykorzystanie tablic, wykresów i prostych wzorów do obliczeń
- nabycie umiejętności i wiedzy metodami praktycznymi
Cele innowacji
Cel główny: Umiejętność wykorzystania wiedzy matematycznej i stosowanie jej w pracach związanych lasem i drewnem
Cele szczegółowe:
- poprawa kompetencji matematycznych:
-algorytmy działań na liczbach naturalnych i dziesiętnych
-obliczenia procentowe (wilgotność drewna, skurz drewna przy wysychaniu)
-objętość (kubik, metr przestrzenny, metr nasypowy, objętość walca, objętość prostopadłościanu)
-gęstość (gęstość różnych gatunków drewna)
-pole powierzchni koła
-zamiana jednostek długości, objętości
-proporcje (sporządzenie mieszanki paliwa, koszt zakupu)
-analiza tabel (tabela miąższości)
-analiza wykresów (wartość energetyczna drewna suchego, mokrego, różnych gatunków)
-zastosowanie wzorów
-przekształcanie wzorów
-obliczenia pieniężne- cena drewna różnych gatunków
-wyszukiwanie informacji
Kompetencje przyrodnicze
-gatunki drzew iglastych i liściastych
-wymagania niektórych gatunków (światłożądne i cienioznośne)
-szybkość wzrostu niektórych gatunków
-szkodniki drewna
-budowa drewna: biel, twardziel zabarwiona i niezabarwiona
-gatunki drzew miododajne
Kompetencje praktyczne
-suszenie drewna
-właściwości drewna różnych gatunków
-wykorzystanie drewna
-wartość opałowa drewna
-wymagania siedliskowe niektórych gatunków
-oszczędność i zmniejszenie zanieczyszczeń przy spalaniu suchego drewna- konieczność suszenia
Tematyka:
2.Przypomnienie gatunków drzew liściastych
4.Wyznaczanie gęstości drewna różnych gatunków drzew.